Fortsätt till huvudinnehåll

Windows Vista

Nu har det gått snart 6 månader sen jag införskaffade min nya bärbara dator, en HP tx1270eo med touchscreen, fingeravtrycksläsare å en massa roliga tillbehör. Självklart följde det även med en installation av Windows Vista. Home Premium för att vara exakt.
Suck tänkte jag, som för det första föredrar en trevlig linux-distrubition och som för det andra inte alls hade några positiva erfarenheter av Vista. Och omedelbart vid första uppstart viasde det sig att mina farhågor var berättigade. Gränssnittet var visserligen snyggare än det gamla, men den nya startmenyn var bedrövlig och all "snygg" grafik drog en hel del kraft ur datorn. Dessutom var man tvungen att bekräfta att man verkligen ville skapa en mapp i C:/Program 3 gånger.

Som tur är gick det mesta att åtgärda. Efter lite säkerhetsinställningar för mitt konto, en övergång till det inte allt för moderna gränssnittet från win2000 och en inaktivering av skrivbords-gadgetsen blev det lite bättre fart på datorn och man började känna igen sig.

Det fanns trots allt delar av det nya operativsystemet som fick mig att stanna kvar. Tablet-funktionerna var bra integrerade och fungerade smidigt. Media Center likaså. Det var bökigt att navigera sig fram för att ändra upplösning och egenskaper för anslutna skärmar, men operativet kom ihåg vilka inställningar man önskade och anpassade sig ganska bra per automatik till skillnad mot Windows XP som är lite sämre på den biten. Dessutom följde det med en del vettiga säkerhetsfunktioner som kompletterat med ett virusprogram klarade av det mesta ganska bra.

Med andra ord verkade inte operativsystemet så dumt när man väl lyckats konfigurera om det efter sina egna önskemål. Men det fanns fortfarande ett par avgörande problem.
Hastighet och kompatiblitet.
Jag har väldigt svårt att förstå tanken bakom verifieringen av alla drivrutiner som gjorde att myket hårdvara plötsligt inte var kompatibelt längre. Och mjukvaran likadant. Jag fick verkligen klura för att få en del spel att fungera och det var helt omöjligt att installera en gammal version av Acrobat Reader Pro.
Till sist var det ändå hastigheten som satte sista spiken i kistan. Eller avsaknaden av hastighet snarare. Man fick ju vänta på precis allting - och det är inte aceptabelt på en helt ny 13-tusen kronors dator.

Som ni ser i posten innan denna så har jag nu lyckats gå över till Windows XP. Skönt. Inte lika smidigt måhända men mycket snabbare och mycket kompatiblare. Ett helvete att finna drivrutiner till just min dator men nu fungerar allt (nästan). Där Vista ställde in upplösning och uppdateringsfrekvens per automatik då jag kopplade datorn via VGA till LCD-tv:n kan man inte ens manuellt välja rätt i XP. Men det är nog mer ett Nvidia-problem.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Aktivera sido-mus-knappar för Firefox

Har du en mus med "framåt"- och "bakåtknappar"? Fungerar dom inte i Firefox? Gör så här: Öppna ett terminalfönster och skriv: sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak för att göra en backup på configurationsfilen för dina enheter innan du börjar ändra i den. Skulle nånting gå fel är det bara att kopiera tillbaka backupfilen så här. Öppna sedan konfigurationsfilen med följande kommando: gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf Du får nu upp en textfil. I denna fil finns ett avsnitt som ser ut så här: Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" ... Option "Protocol" "ExplorerPS/2" ... Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Ersätt denna bit med följande: Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" ... Option "Protocol" "ExplorerPS/2" .

Min nuvarande hemautomationsinstallation

Sen jag fick en begagnad Tellstick Net för en massa år sen har jag alltid haft någon form av hemautomation igång. Sedan 2015 nån gång har basen varit Home Assistant med lite olika hårdvara för att kunna kommunicera på ett antal trådlösa protokoll. Efter ett misslyckat försök att få en Raspberry Pi 3B att fungera tillförlitligt kombinerat med en USB-hubb och en extern SSD blev det istället ett skifte till docker-containers för varje mjukvara som krävs för att kommunicera med den hårdvara jag vill använda, snurrandes på min befintliga hemserver som även sköter lagring och backup. Nedan följer en kort sammanställning över vilken hård- och mjukvara jag nyttjar, samt en kortfattad steg-för-steg guide som beskriver hur installationen gick till. Hårdvara: Min hemserver snurrar på en mini-ITX Atom N330 med 4Gb ram, en ssd för os:et (Ubuntu 20.04) och en raid-10-array för lagring av foton mm. Zigbee: ljuskällkor från IKEA och Philips samt sensorer (magnet, temperatur, lufttryck, rörelse mm) frå

CrossOver Office - ännu en wine-utveckling

Cedega möjliggör spelandet av windowsspel på din linux-dator, men hur är det med programmen? Visserligen finns det lika bra, oftast bättre, gratis open-source substitut för nästan alla vanliga program, men du kanske har fäst dig vid Photoshop eller Dreamweaver eller känner att du bara måste ha iTunes och inte orkar vänta på Songbird. Då är CrossOver Office nått för dig. Precis som Cedega är detta en kommersiell vidareutveckling av Wine. Precis som i Cedega öppnar du här installationsfilen för programmet du vill installera i CrossOver Office:s programinstallations-fönster. För de vanligaste programmen finns det färdiga inställningar att välja ur en lista. Så fort du startat installationen ser allt ut som vanligt och du behöver inte göra några inställningar alls utöver de vanliga. När installationen är klar hamnar det en genväg på skrivbordet och du kör programmet direkt med ett musklick precis som vilket linux-program som helst. Cedega skapar ett fejkat Windows under din användarkatalog